Co jeść na kolacje. Czego unikać przed snem?

Udostępnij

Kolacja na diecie – to zagadnienie zastanawia wiele osób będących na tzw. redukcji. Odpowiedź wydawałaby się bardzo prosta: należy unikać fast food, słonych przekąsek i innych pustych kalorii. Jest to jednak bardziej złożony proces i nie ma tu „złotego środka”.

O której jeść ostatni posiłek?

W internecie znajdziemy wiele artykułów i zaleceń aby nie jeść po godzinie 18:00. Niestety to błąd. Wszystko zależy od naszego trybu życia. Jeśli wstajemy wcześnie rano , godzina 18:00 wydaje się pewnym racjonalnym rozwiązaniem….ale nie zawsze.

Jeśli trenujemy po pracy w godzinach popołudniowych, unikanie kolacji może powodować zmęczenie organizmu oraz utrudnioną regenerację. Nie ważne czy jest to lekki wysiłek np. joga lub coś bardziej wyczynowego np. biegi w terenie – kolacja jest posiłkiem który ma tu znaczenie. Pamiętajmy, nie zawsze godzina jedzenia ma znaczenie……ale to co jemy! Dlatego trzymajmy się zasady, aby jeść 2-2,5h przed snem i to całkowicie wystarczy. Godzina 18:00 nie jest w tym wypadku żadną magiczną granicą po przekroczeniu której wydarzy się dietetyczna katastrofa.

Co jeść a czego unikać na kolację?

Na ostatni posiłek w ciągu dnia powinniśmy zrezygnować z takich produktów jak:

  • białe pieczywo, bułki czy też chleb tostowy,
  • dżemów,
  • potraw smażonych na dużej ilości tłuszczu tj. placków ziemniaczanych, kiełbasy z patelni, dań azjatyckich przygotowywanych na głębokim oleju itp.,
  • makaronów w szczególności tych białych,
  • dużej ilości owoców, które zawierają cukier. Nie jest to zalecane na wieczorny posiłek.
  • chipsy, słone przekąski, orzeszki,

Ważną zasadą, której należy przestrzegać przy kolacji to: unikanie węglowodanów w połączeniu z cukrem lub tłuszczem np. naleśniki na słodko, kanapki ze słodkimi smarowidłami. Jeśli chodzi o smarowidła, np. popularne kremy czekoladowo – orzechowe , jest to klasyczny przykład najgorszego połączenia czyli tłuszczu z cukrem.

Warto natomiast zadbać aby nasza kolacja składała się z węglowodanów z białkiem.

Przykładem takiej zdrowej kolacji może być:

  • warzywa z kurczakiem na parze,
  • chude lub półtłuste twarogi z dodatkiem warzyw np. twarożek z rzodkiewką i szczypiorkiem. Jeśli mamy ochotę na pieczywo, wybierzmy te ciemne, pełnoziarniste
  • ugotowane jajka,
  • ryba pieczona lub np. pasta z makreli lub tuz cebulką raz na jakiś czas,
  • pieczone kotlety z kurczaka z warzywami,
  • sałatki z dodatkiem białka np. drobiem, tuńczykiem lub mozarellą

Krem pomidorowy z San Marzano

Cebulę posiekać razem z czosnkiem, przesmażyć na oliwie dodać odrobinę koncentratu i pomidory pelati poddusić i zalać wodą. Zmiksować. Doprawić solą i pieprzem. Posypać krem czerwonym pieprzem oraz odrobiną ugotowanej komosy ryżowej.

Do zupy możemy dodać także pulpeciki drobiowe jako doskonałe źródło białka. Pulpeciki: : cebulkę drobno posiekać i podsmażyć, następnie wszystkie składniki wymieszać tj.: mięso, odrobina bułki, jajko, cebula, koperek, sól, pieprz. Następnie formować malutkie pulpeciki i wrzucić do gotującej się zupy.

Ocena: 5, na podstawie: 1 opinii

Catering dietetyczny, przeczytaj więcej na naszym blogu

Superfoods

Charakteryzuje je wysoka zawartość składników odżywczych białka, witamin, składników mineralnych czy błonnika. Włączenie ich do jadłospisu może ograniczać ryzyko występowania...

Czytaj dalej

Jedzenie co 3 godziny - zasady

Pośpiech…to niestety zmora XXI wieku. Aby wykonać wszystkie zadania, które zaplanowaliśmy sobie w danym dniu, często rezygnujemy z czegoś dla nas „małoistotnego”...

Czytaj dalej

Najczęściej popełniane błędy...

Nawyki żywieniowe kształtujemy od najmłodszych lat, wykorzystując je w dorosłym życiu. Część z nich przyswajamy obserwując zachowanie rodziców.

Czytaj dalej