Detoks organizmu- co na to nauka?

Udostępnij

Detoksy i wszelkie diety oczyszczające, były, są i zapewne będą stale popularnym rozwiązaniem, po które sięgać będą osoby chcące zredukować swoją masę ciała.

Detoksy i wszelkie diety oczyszczające, były, są i zapewne będą stale popularnym rozwiązaniem, po które sięgać będą osoby chcące zredukować swoją masę ciała. Tego typu diety zwykle powinny być stosowane krótkotrwale od tygodnia do dwóch. Wyróżnia się wiele typów diet detoksykacyjnych. Od postów głodowych, poprzez diety sokowe i suplementy zastępujące posiłki, aż po interwencję żywieniową wymagającą stosowania środków przeczyszczających czy środków działających moczopędnie. Każda z nich ma na celu oczyszczenie organizmu z zalegających w nim toksyn. Czy faktycznie tak to działa?

Czym właściwie jest „toksyna” ?

W medycynie tradycyjnej, toksyny zwykle odnoszą się do narkotyków i alkoholu, a „detoksykacja” to proces odzwyczajania pacjentów od tych uzależniających substancji . Toksyny są również wytwarzane przez różne mikroorganizmy. Te produkowane przez bakterie są obecne zarówno w środowisku wodnym, jak i glebowym. Spożycie ich może prowadzić do rozpoczęcia procesu patogenezy w organizmie ludzkim. Mikotoksyny są produktami wtórnymi metabolizmu grzybów, potocznie nazywanych pleśnią. Udowodniono ich powszechne występowanie w żywności. Mogą się pojawić na etapie zbioru, obróbki, transportu oraz przechowywania produktów spożywczych. Długotrwałe spożycie mikotoksyn (nawet w niewielkich ilościach) może spowodować wystąpienie np. nowotworu żołądka i wątroby. Z tego powodu konieczna jest kontrola produktów pod kątem zanieczyszczenia ich tymi toksynami.

Cel stosowania detoksu

Najpopularniejszą przyczyną rozpoczęcia stosowania diet oczyszczających jest terapia detoksykacyjna. Zwolennicy medycyny naturalnej zwracają uwagę na zasadność stosowania tego sposobu odżywiania w odpowiedzi na narażenie środowiskowe na:

  • toksyny
  • terapię oczyszczającą
  • leczenie zaburzeń żołądkowo-jelitowych
  • występowanie chorób autoimmunologicznych
  • stany zapalne
  • zespół chronicznego zmęczenia
  • utratę masy ciała

Duży wpływ na rozwój popularności diety typu „detoks” mają celebryci, którzy uczynili ten typ odżywiania popularną formą odchudzania oraz zmniejszania dolegliwości żołądkowo-jelitowych. Niektóre przykłady diet detoksykacyjnych promowanych przez znane osobistości to na przykład 7-dniowa dieta detoks, która zawiera mieszankę koktajli, sałatek, zup, owoców, nasion i orzechów, ryb, kurczaka i produktów pełnoziarnistych. Bardziej rygorystyczną formą diety detoksykującej jest sposób żywienia oparty na lemoniadzie. Plan żywieniowy składa się wyłącznie z napoju podobnego do lemoniady ze świeżej cytryny lub limonki, syropu klonowego, pieprzu cayenne i wody.

Detoks organizmu przez dietę. Co na to badania?

Zdrowy organizm posiada umiejętność pozbywania się wytwarzanych przez siebie toksyn, tak samo szybko, jak są w nim one produkowane. Złe nawyki żywieniowe oraz hormony stresu są źródłem substancji o takim charakterze. Podczas każdego procesu detoksykacji narządy biorące udział w wydalaniu toksyn muszą silnie pracować, aby przetworzyć i wydalić wszystkie nagromadzone toksyczne odpady, które zostały uwolnione do i z narządów i tkanek w całym ciele.

Aktualnie nie ma dowodów na poparcie stosowania komercyjnych diet detoksykacyjnych w usuwaniu toksycznych substancji z organizmu, jednak pewne wstępne badania sugerują, że niektóre składniki odżywcze mają właściwości wspomagające ten proces. Do tych składników można zaliczyć witaminy z grupy B, glutation i flawonoidy. Spożycie błonnika także wspomaga systematyczną defekację, co jest ogromnie kluczowe w procesie wydalania toksyn z żółcią i stolcem. Badania wykazały obiecujące znaczenie niektórych produktów spożywczych, wspomagających proces detoksykacji.

Wykazano również prozdrowotny wpływ tej diety na osoby ze zdiagnozowaną cukrzycą.

Poprawia glikemię na czczo, parametry hemoglobiny glikowanej oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego i chorób krążenia w tej grupie. Osoby stosujące tę dietę wykazują mniejszą predyspozycję do otyłości, a także wspomaga terapię niepłodności.

Podsumowując, diety mające na celu oczyszczenie organizmu niosą za sobą wiele zagrożeń zdrowotnych. Dodatkowo z uwagi na drastyczne obniżenie dostarczanej do organizmu energii może wpływać na nasze gorsze samopoczucie oraz niższe poczucie własnej wartości. Żaden organizm nie powinien przyjmować mniejszej ilości energii niż ta, która jest niezbędna dla podstawowych procesów życiowych. Mimo szybkiego efektu utraty masy ciała, bezpieczniejszą i bardziej rozsądną opcją jest zmiana naszych nawyków żywieniowych, przestrzegając zasad zdrowego żywienia, dzięki czemu będziemy cieszyć się dobrym samopoczuciem w dążeniu do osiągnięcia swojej wymarzonej sylwetki i kondycjil.

Obraz congerdesign z Pixabay

Ocena: 5, na podstawie: 1 opinii

Catering dietetyczny, przeczytaj więcej na naszym blogu

Czym jest Hashimoto?

Zapalenie tarczycy Hashimoto - przewlekłe limfocytowe zapalenie gruczołu tarczowego – choroba o podłożu immunologicznym często współistniejąca z innymi schorzeniami...

Czytaj dalej

Jak żywić sie w podróży?

Podróżowanie to nie tylko okres wakacji, co raz częściej robimy krótkie wyjazdy weekendowe czy spędzam po kilka godzin w samochodzie. Dłuższe podróże sprzyjają złym nawykom.

Czytaj dalej

Jaką kaloryczność wybrać?

Decydując się na dietę często stajemy przed pytaniem Jaką kaloryczność wybrać? Ustalając kaloryczność, oprócz planów i celu, jakie przed sobą stawiamy, należy mieć również...

Czytaj dalej