Dieta ketogeniczna – czy warto spróbować?

Udostępnij

To jedna z najpopularniejszych obecnie diet. Jej zwolennicy przekonują, że przynosi rewelacyjne efekty – z jednej strony pozwala szybko schudnąć, a drugiej poprawia nastrój i samopoczucie. Ma także pozytywnie wpływać na niektóre choroby. Przeciwnicy ostrzegają – może doprowadzić do poważnych konsekwencji dla naszego organizmu.

Co to jest dieta ketogeniczna?

Mówiąc najprościej dieta ketogeniczna to dieta tłuszczowa. Oczywiście to uproszczenie, ale dość dobrze oddające jak wygląda ten model żywieniowy. Mówiąc bardziej precyzyjnie jest to dieta wysokotłuszczowa, która zakłada drastyczne ograniczenie węglowodanów. Dietę ketogeniczną stosuje się w dwóch modelach – 3:1 i 4:1. Chodzi w tym przypadku o proporcje tłuszczu względem białka i węglowodanów. Posiłki muszą być tak komponowane, aby na 3 lub 4 g tłuszczu przypadał 1 g białka i węglowodanów. Dodatkowo dieta ketogeniczna może także wprowadzić ograniczenie płynów nawet do 60 ml/kg masy ciała. Zgodnie z wymogami dieta powinna rozpoczynać się pod kontrolą dietetyka. W niektórych przypadkach - także lekarza. W sytuacjach, gdy mamy do czynienia z osobami chorymi, przez pierwsze dni dieta ketogeniczna powinna być prowadzona nawet w szpitalu. Jest to związane m.in. z 1-2 dniową głodówką, która powinna poprzedzić przejście na tę dietę. Następnie stopniowo wprowadzane są posiłki skomponowane według wspomnianych proporcji.

Jak działa dieta ketogeniczna?

W „normalnym” odżywianiu, jeśli nasze codzienne posiłki są dobrze zbilansowane, powinniśmy spożywać około 50 procent węglowodanów, 35 procent tłuszczów i 15 procent białek. Dieta ketogeniczna radykalnie zmienia te proporcje. Białka i węglowodany zredukowane są do 10, maksymalnie 20 procent, a zdecydowaną większość naszych posiłków stanowią tłuszcze (nawet do 90 procent).

W normalnym odżywianiu głównym źródłem energii są dla organizmu węglowodany. Dieta ketogeniczna dostarcza ich za mało, dlatego organizm znajduje inne paliwo. Chodzi o tzw. ciała ketonowe, które powstają w wyniku procesu rozpadu tłuszczów, czyli tzw. ketozy. Mówiąc najprościej – organizm nie mając odpowiedniej ilości węglowodanów sięga po tłuszcze – dlatego niektórzy tak chwalą szybkie efekty utraty wagi przy stosowaniu tej diety.

Jak wpływa na nas dieta ketogeniczna?

Oprócz widocznych i niejednokrotnie szybkich efektów odchudzających dieta ketogeniczna ma też nieść ze sobą poprawę samopoczucia. Rzeczywiście po kilku dniach jej stosowania można wejść w stan euforyczny, jednak po kilku miesiącach dieta może mieć bardzo negatywne skutki. Zwolennicy ketozy podkreślają, że dieta powstrzymuje uczucie głodu, z drugiej strony pojawiają się głosy, że utrata wagi wiąże się z dużą utratą płynów w organizmie. Mogą pojawić się też utrata apetytu, senność, zaparcia itd. Wszystko jednak jest uwarunkowane stylem życia i możliwościami organizmu – na każdego dieta ketogeniczna może oddziaływać inaczej.

Najlepsza gotowa dieta od dietetyka

Dobrym wyjściem z sytuacji jest korzystanie z gotowych diet przygotowanych pod okiem dietetyka. Mamy wówczas pewność, że otrzymamy odpowiednio zbilansowane posiłki. Bardzo ważna jest także profesjonalnie przygotowana kolejność samych dań, a także dostosowywanie ich do kolejnych dni diety. Dzięki takiej pomocy ograniczymy do minimum szkodliwość diety ketogenicznej, która może w różny sposób oddziaływać na nas przy dłuższym stosowaniu.

Ocena: 0, na podstawie: 0 opinii

Catering dietetyczny, przeczytaj więcej na naszym blogu

Nasze posiłki w sklepach 1 minute

ODŻYWIAJ SIĘ ZDROWO I OSIĄGAJ SWOJE CELE

Czytaj dalej

Jak żywić sie w podróży?

Podróżowanie to nie tylko okres wakacji, co raz częściej robimy krótkie wyjazdy weekendowe czy spędzam po kilka godzin w samochodzie. Dłuższe podróże sprzyjają złym nawykom.

Czytaj dalej

Dieta dla mamy

Ciąża do szczególny czas dla kobiet, wiele z nich zastanawia się co jeść w ciąży. Dieta w tym czasie ma duży wpływ na stan kobiety jak również na rozwój dziecka.

Czytaj dalej