Dieta Ketogeniczna

Udostępnij

Dieta ketogeniczna ma na celu redukcję nadmiernej tkanki tłuszczowej. Stosowana jest najczęściej w celu obniżenia masy ciała jak i zbudowaniu suchej masy mięśniowej.

Podstawową zasadą diety jest utrzymanie wysokiej podaży tłuszczów, przy jednoczesnym ograniczeniu spożycia węglowodanów do minimum (dopuszczalne źródła węglowodanów w diecie pochodzą z warzyw oraz niewielkiej ilości owoców). Celem diety jest wejście w stan ketozy, który powoduje, iż to właśnie ciała ketonowe a nie glukoza, zaczynają stanowić główne źródło energii, dzięki czemu organizm zużywa zapasy tkanki tłuszczowej.

Ograniczenie spożycia węglowodanów niesie za sobą wiele dodatkowych, prozdrowotnych efektów, m.in. redukcję masy ciała, obniżenie stężenia triglicerydów we krwi, ograniczenie uczucia głodu, usprawnienie działania gospodarki układu hormonalnego.

Na początku stosowania diety może pojawić się zmęczenie, ogólne osłabienie oraz nudności, jednak jest to etap przejściowy i powinien ustąpić wraz z adaptacją organizmu do spożywania większej ilości tłuszczu.

Dieta została zbilansowana na ok. 70% tłuszczu, ok. 20% białka oraz maksymalnie 10% węglowodanów. Zawiera 4 posiłki: śniadanie, II śniadanie, obiad i kolację. Dostępne kaloryczności: 1500, 2000, 2500 i 3000kcal.

W naszej diecie tłuszczowej bazujemy przede wszystkim na tłustych częściach mięsa wieprzowego/wołowego/drobiowego, jak również na tłustym nabiale, jajkach oraz orzechach. Do posiłków dodawane są wysokokaloryczne sosy przygotowane na bazie smalcu/masła/śmietany/oleju.

Dodatkowo w daniach występują:

  • tłuszcze nasycone: pochodzenia zwierzęcego tj.: boczek, schab, polędwiczki wieprzowe, karkówka, wołowina, tłuste sery białe, żółte, pleśniowe, feta, mozzarella oraz roślinne tj. olej kokosowy;
  • tłuszcze jednonienasycone: oliwa z oliwek, oliwki, orzechy, awokado, jaja;
  • tłuszcze wielonienasycone: ryby, olej lniany, ziarna sezamu. Dla uzyskania spodziewanych efektów dietę zalecamy stosować minimum 6-8 tygodni. Najmniejsze odstępstwo powoduje, że organizm wychodzi ze stanu ketozy, a powrót zajmuje nawet kilka dni, dlatego zaleca się stosowanie diety również w weekendy.
Ocena: 5, na podstawie: 1 opinii

Catering dietetyczny, przeczytaj więcej na naszym blogu

Najczęściej popełniane błędy...

Nawyki żywieniowe kształtujemy od najmłodszych lat, wykorzystując je w dorosłym życiu. Część z nich przyswajamy obserwując zachowanie rodziców.

Czytaj dalej

Właściwości herbat

Herbata jest drugim po wodzie, napojem na świecie, po który sięgamy najczęściej. Wiele osób pije ją codziennie, nie poprzestając na jednej filiżance. Dostępne są rodzaje herbat,...

Czytaj dalej

Jak żywić się w weekend?

Weekendowa pułapka dopada wszystkich. Jak w nią nie wpaść? Jak przestrzegać diety przez CAŁY tydzień?

Czytaj dalej