Fruktoza: jakie są jej źródła i czy jest zdrowym zamiennikiem cukru?

Udostępnij

Mówi się, że stanowi dobry słodzik dla cukrzyków i osób odchudzających się. Inni zaś, podkreślają, że jej nadmiar jest bardzo szkodliwy i ma negatywne właściwości zdrowotne! Jak jest naprawdę…?

Czym właściwie jest fruktoza?

Jest to inaczej cukier owocowy. Związek ten należy do cukrów prostych, naturalnie występujących m.in: w miodzie i owocach. Stanowi około 15 do 30% wszystkich cukrów spożywanych wraz z dietą.

Fruktoza jest składnikiem sacharozy (dwucukier – glukoza + fruktoza), czyli tradycyjnego cukru, który znajdziemy w większości domów w cukiernicy. Jest ona dwa razy słodsza od glukozy (innego węglowodany prostego występującego w owocach).

Poza powyższymi przykładami, źródłem fruktozy w diecie jest również syrop glukozowo-fruktozowy (syrop kukurydziany), który powszechnie stosowany jest do słodzenia:

  • napojów
  • słodyczy
  • ciastek
  • pieczywa
Fruktoza

Fruktoza w owocach

W naturze, źródłem fruktozy są przede wszystkim owoce, w których występuje ona najczęściej w połączeniu z glukozą. Owoce dzielą się na te, w których dominuje glukoza i te, w których przeważa fruktoza.

Do tej drugie grupy należą:

  • jabłka
  • gruszki
  • melon
  • mango
  • papaja
  • pigwa
  • arbuz
  • wiśnie
  • winogrona
  • karambola
Fruktoza

Duże ilości fruktozy znajdziesz także w suszonych owocach, sokach owocowych oraz koncentratach owocowych.

Szkodliwość cukru owocowego

Narządem, który jako jedyny potrafi metabolizować fruktozę jest wątroba.

Cukier owocowy ulega w niej przemianie do glukozy, glikogenu (cukier zapasowy gromadzony w mięśniach), kwasu mlekowego oraz wolnych kwasów tłuszczowych.

Kwasy tłuszczowe powstające w wyniku metabolizmu fruktozy mogą sprzyjać, takim schorzeniu jak stłuszczenie wątroby, ale i zwiększać ryzyko chorób układu krążenia. Poza tym uznaje się, że nadmierne spożycie cukru owocowego może zwiększać ryzyko:

  • insulinooporności i cukrzycy typu II
  • otyłości przez zwiększanie odporności na leptynę (hormon produkowany przez tkankę tłuszczową, którego rolą jest hamowanie apetytu)
  • nadmiernego stężenia kwasu moczowego, który może prowadzić do uszkodzenia stawów
  • niektórych nowotworów
  • demencji i choroby Alzheimera

Czy warto stosować fruktozę jako zamiennik cukru?

Fruktoza stosowana jest jako zamiennik cukru dla diabetyków, ponieważ jest ona metabolizowana przez wątrobę, co z kolei znacznie słabiej wpływa na stężenie glukozy we krwi. Ponadto jej indeks glikemiczny wynosi tylko: 20 (co wskazuje na niską wartość indeksu glikemicznego, podczas, gdy ten sam wskaźnik dla cukru białego wynosi: 100.

0-55 NISKI POZIOM INDEKSU GLIKEMICZNEGO
56-69 ŚREDNI POZIOM INDEKSU GLIKEMICZNEGO
70-100 WYSOKI POZIOM INDEKSU GLIKEMICZNEGO

Niestety nadmiar fruktozy okazuje się bardzo szkodliwy. Z tego powodu jako zamienniki cukru znacznie częściej poleca się ksylitol, erytrytol i stewię.

Fruktoza
Ocena: 5, na podstawie: 1 opinii

Catering dietetyczny, przeczytaj więcej na naszym blogu

Hashimoto

Należy jeść 4-5 posiłków dziennie (w zależności od pory wstawania i zasypiania), w regularnych odstępach czasu. Ostatni posiłek należy spożyć około 3 godziny przed snem.

Czytaj dalej

Zdrowa dieta dla ucznia

Grupą szczególnie wrażliwą na skutki niezbilansowanego żywienia są dzieci oraz młodzież. Jest to związane z okresem dojrzewania, w którym wzrasta zapotrzebowanie na energię,...

Czytaj dalej

Co zamiast mięsa? Dieta...

Dieta wegetariańska – zyskujący na popularności trend czy korzystna dla naszego zdrowia zmiana nawyków żywieniowych? W tym wpisie pragniemy przyjrzeć się bliżej diecie, która...

Czytaj dalej