Udostępnij

Należy jeść 4-5 posiłków dziennie (w zależności od pory wstawania i zasypiania), w regularnych odstępach czasu. Ostatni posiłek należy spożyć około 3 godziny przed snem.

Ogólne zasady

  • Najczęściej występujące nietolerancje przy Hashimoto dotyczą białek pszenicy, w tym glutenu (zaleca się wykluczenie z diety produktów zbożowych z pszenicy, żyta, jęczmienia, a także owies może być zanieczyszczony glutenem), białek jaja kurzego, mleka krowiego i drożdży.

Jako produkty zastępcze można stosować mleka roślinne: migdałowe, orzechowe, kokosowe czy ryżowe (unikać sojowego).

  • Należy jeść 4-5 posiłków dziennie (w zależności od pory wstawania i zasypiania), w regularnych odstępach czasu. Ostatni posiłek należy spożyć około 3 godziny przed snem – jest to bardzo ważne, aby nie spowalniać tempa przemiany materii.
  • Z diety należy wykluczyć produkty wysoko przetworzone: gotowe dania, dania w proszku, słone przekąski, pieczywo cukiernicze, wędliny wysoko przetworzone, np. parówki, mielonki, fast-foody, chipsy, lody, słodycze, płatki śniadaniowe, gotowe musli, słodycze, napoje gazowane, soja i przetwory sojowe, tłuszcze nasycone trans, np. margaryny utwardzone, mieszanki przypraw, kostki rosołowe, konserwy.

Dieta powinna opierać się na produktach naturalnych, świeżych, sezonowych, jak najmniej przetworzonych.

  • Korzystne jest także wyeliminowanie produktów zawierających goitrogeny, które znacznie hamują wchłanianie jodu przez organizm, a co za tym idzie ograniczają produkcję hormonów tarczycy.

Są one obecne w roślinach krzyżowych i kapustnych - suchych nasionach roślin strączkowych, pędach bambusa, orzeszkach ziemnych, słodkich ziemniakach, jarmużu, szpinaku, gruszkach, truskawkach, brokułach, brukselce, kalafiorze, rzepie, a także w mocnych naparach kaw i herbat.

Obróbka termiczna (głównie gotowanie w wodzie) dość znacznie zmniejszają zawartość niekorzystnych związków w wymienionych wyżej produktach, tak więc całkowite eliminowanie tych produktów z diety nie jest konieczne, ponieważ dostarczają one także innych niezmiernie ważnych substancji odżywczych, jak witaminy i składniki mineralne. Jedynie soja i produkty sojowe nie powinny być spożywane ponieważ mogą znacząco zaburzać wchłanianie leków i negatywnie wpływać na tarczycę, zwiększając ryzyko rozwoju choroby.

  • Należy zadbać o spożywanie odpowiednią ilości produktów bogatych w żelazo (niedobór powoduje mniejszą syntezę hormonów tarczycy oraz może prowadzić do anemii). Należą do nich m.in.: wołowina, żółtka jaj, produkty pełnoziarniste, kasze, zielone warzywa, natka pietruszki.
  • Powinno się także zadbać o witaminę B12, których źródłem są ryby, mięso, jaja.
  • Witamina D – źródłem jest tran, tłuste ryby oraz żółtka jaj, produkty wzbogacone w witaminę D.
  • Należy zwiększyć spożycie antyoksydantów: witaminy A, C, E, cynku, selenu. Produkty bogate w nie to: marchew, szpinak, brzoskwinie, dynia, papryka, truskawki, wiśnie, porzeczki, nasiona słonecznika, migdały, pomidory, produkty pełnoziarniste, jajka, natka pietruszki, owoce cytrusowe, kiwi, kiełki, orzechy – czerwone, pomarańczowe oraz ciemnozielone warzywa i owoce

Najbogatszym źródłem selenu są orzechy brazylijskie, inne orzechy, czosnek oraz ryby i owoce morza, mięso, jajka, grzyby, czosnek.

Źródła cynku w diecie to: jaja, kasza gryczana, kiełki, siemię lniane, pestki dyni, orzechy, nasiona roślin strączkowych, mięso, zarodki i otręby pszenne i pełnoziarniste pieczywo.

  • Potrawy należy przyrządzać stosując gotowanie (w wodzie, na parze), pieczenie (w rękawie, naczyniu żaroodpornym) lub duszenie bez obsmażania, unikać smażenia potraw. Do przygotowywania smażonych potraw zalecany jest olej ryżowy, olej rzepakowy – często jest wysoko przetworzony, trzeba uważać na jego spożycie (może zawierać goitrogeny) – w małych ilościach jak najbardziej może być używany.

Białko

Należy spożywać produktyzawierające pełnowartościowe białko (jajka – o ile nie występuje nietolerancja, mięso, drób i ryby – produkty z tej grupy powinny być spożywane w każdym głównym posiłku. Zwiększyć ilość spożywanych ryb do 3-4 porcji tygodniowo.

Węglowodany

Zaleca się zmniejszenie ilości spożywanych węglowodanów i wybieranie produktów o niskim indeksie glikemicznym, bogatych w węglowodany złożone (błonnik i składniki mineralne)np. produkty pełnoziarniste, kasze (gryczana, jaglana), ryż brązowy, ryż dziki, ryż czerwony, amarantus, quinoa, komosa ryżowa.

Błonnik pokarmowy

20-40g realizacja przede wszystkim poprzez zwiększone spożycie warzyw i owoców,najlepiej w postaci surowej, siemię lniane, orzechy, ziarna i pestki. Nie należy przekraczać zalecanej ilości ponieważ może upośledzać wchłanianie witamin i minerałów.

Tłuszcze

Należy unikać kwasów tłuszczowych omega – 6. Tłuszcze te mają działanie prozapalne znajdują się: oleju sojowym, słonecznikowym, kukurydzianym, krokoszowym, pestkach słonecznika, sezamu, a także orzechach ziemnych.

Dla równowagi warto zwiększyć spożycie kwasów omega – 3, których źródłem są ryby morskie: halibut, łosoś, śledź, dorsz oraz owoce morza, olej lniany, oliwa z oliwek, olej rzepakowy, siemię lniane i orzechy włoskie.

Ocena: 4, na podstawie: 43 opinii

Catering dietetyczny, przeczytaj więcej na naszym blogu

Węgiel aktywny-, czym jest i co...

To całkowity fenomen ostatnich miesięcy, i chociaż jakiś czas temu nie były do końca znane jego właściwości zdrowotne- obecnie zyskuje coraz większe grono zastosowań, nie tylko w...

Czytaj dalej

Dieta dla mamy

Ciąża do szczególny czas dla kobiet, wiele z nich zastanawia się co jeść w ciąży. Dieta w tym czasie ma duży wpływ na stan kobiety jak również na rozwój dziecka.

Czytaj dalej

FIT piknik - czyli majówka w...

Majówka to okres sprzyjający spontanicznym wyjazdom oraz spotkaniom z przyjaciółmi, na których ciężko jest nam oprzeć się kalorycznym pokusom. Jak przygotować się na wiosenne...

Czytaj dalej