Jajka w diecie

Udostępnij

Jajka są nieodłącznym elementem w naszej codziennej diecie. Przez długi czas znajdowały się na liście produktów, których spożycie należy ograniczać z powodu wysokiej zawartości cholesterolu. Co właściwie kryje się w jajku?

Właściwości jajka

Jajka są źródłem pełnowartościowego białka, które jest łatwo przyswajalne przez organizm. To białko wzorcowe, tzn. zawierające wszystkie aminokwasy, w tym niezbędne, których organizm nie potrafi sam wyprodukować.

Jest to bogate źródło witamin A, D, E i K oraz witamin z grupy B i składników mineralnych m.in. fosforu, potasu, sodu, wapnia, żelaza.

Żółtko stanowi dobre źródło beta-karotenu i luteiny, są to składniki które chronią oczy przed szkodliwym promieniowaniem oraz poprawią widzenie.

Jajka w diecie

Jajka-tłuszcze, cholesterol

Jajko o średniej masie 50g zawiera ok 200mg cholesterolu. Według wytycznych American Heart Association, dzienna podaż cholesterolu nie powinna przekraczać 300mg. Warto zatem zwrócić uwagę, iż spożycie jednego jajka pokrywa aż 2/3 dziennego dopuszczalnego spożycia cholesterolu.

Dieta alergika- czym zastąpić jajka

Do wypieków:

  • Zmiksowane siemię lniane
  • Białko sojowe
  • Nasiona chia
  • Zmiksowany banan

Do sosów:

  • Możemy zagęszczać mąką orkiszową, ryżową, kukurydzianą, tapioką lub skrobią ziemniaczaną.

Znakowanie jajka:

Podczas kupowania jaj warto zwrócić uwagę na znakowanie jaj i wybierać krajowe oraz z chowu ekologicznego lub z wolnego wybiegu.

  1. kod sposobu chowu
    • 0 - oznacza chów ekologiczny
    • 1 - oznacza chów z wolnym wybiegiem
    • 2 - oznacza chów ściółkowy
    • 3 - oznacza chów klatkowy
  2. kod pochodzenia

    kod Państwa członkowskiego rejestrującego fermę, zawiera dwie litery, np.: Polska: PL, Niemcy: DE, Belgia: BE.

  3. weterynaryjny numer identyfikacyjny – oznacza numer fermy

    Przykład oznaczenia skorupy jaja: 1-PL-12345678, oznacza, że zakupione jaja pochodzą z chowu z wolnego wybiegu, z polskiej fermy o numerze 12345678.

Jajka mają korzystny stosunek kwasów tłuszczowych. Na 5 g tłuszczu zawartego w jednym żółtku tylko 0,1 g to nasycone kwasy tłuszczowe, natomiast pozostałe to świetne źródło niezbędnych dla organizmu nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym omega-3 i omega-6.

Ile jajek można spożywać?

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) osoby zdrowe mogą spożywać nawet 10 jajek tygodniowo (wliczając w to także m.in jajko zawarte w ciastach, makaronach).

Białko można spożywać bez limitów, mając na uwadze, by nie dopuszczać do przekroczenia dziennej normy tego składnika odżywczego.

Jajka w diecie

Alergia pokarmowa

Jaja kurze to jeden z najczęstszych alergenów występujących zwłaszcza u dzieci. Za część alergizującą odpowiada głównie białko.

Alergicy powinni zwracać uwagę na produkty, w których składzie pojawią się określenia: jajka, białko, żółtko, proszek jajeczny, globulina.

Szczególną uwagę należy zwrócić na wyroby cukiernicze, sosy oraz dania gotowe.

Jajka w diecie

Czy warto spożywać jajka w codziennej diecie ?

Ilość spożywanych jaj budzi wciąż dużo kontrowersji i obaw, zwłaszcza w przypadku osób zmagających się z chorobami sercowo- naczyniowymi. Warto dodać, że reakcja organizmu na wzrost stężenia cholesterolu pokarmowego jest indywidualna.

Jajka są bardzo dobrym elementem w diecie, zwłaszcza redukcyjnej. Jedno jajko o masie ok. 50g dostarcza średnio 75kcal, zawiera tym samym ok 6,2g białka. Wpływa również na utrzymanie stałego poziomu glukozy we krwi, a tym samym dłuższego odczuwania sytości.

Zalecana ilość spożywanych jaj w diecie jest uzależniona od naszego aktualnego stanu zdrowia. Osoby zdrowe powinny włączyć spożywanie jaj do swojej codziennej diety, ponieważ jest to również bardzo dobre źródło składników mineralnych i pełnowartościowego białka.

Ocena: 5, na podstawie: 1 opinii

Catering dietetyczny, przeczytaj więcej na naszym blogu

Nasze posiłki w sklepach 1 minute

ODŻYWIAJ SIĘ ZDROWO I OSIĄGAJ SWOJE CELE

Czytaj dalej

Węgiel aktywny-, czym jest i co...

To całkowity fenomen ostatnich miesięcy, i chociaż jakiś czas temu nie były do końca znane jego właściwości zdrowotne- obecnie zyskuje coraz większe grono zastosowań, nie tylko w...

Czytaj dalej

Co jeść na kolacje. Czego unikać...

Kolacja na diecie – to zagadnienie zastanawia wiele osób będących na tzw. redukcji. Odpowiedź wydawałaby się bardzo prosta: należy unikać fast food, słonych przekąsek i innych...

Czytaj dalej