Kawa - za co ją kochamy i jakie są jej walory zdrowotne?

Udostępnij

Espresso czy americano ? Kawa z ekspresu, kawiarki lub french pressa, z mlekiem — lub bez. Wariantów jej parzenia jak i podania jest mnóstwo, jednak czy jesteśmy świadomi jej właściwości?

Espresso czy americano ? Kawa z ekspresu, kawiarki lub french pressa, z mlekiem — lub bez. Wariantów jej parzenia jak i podania jest mnóstwo, jednak czy jesteśmy świadomi jej właściwości? Jakie są jej sekrety, jaki ma wpływ na nasz organizm? Sprawdźmy wspólnie dlaczego to taki wyjątkowy napój!

Okres pandemii jest szczególnym, kiedy to tęsknimy za spotkaniami z bliskimi i przyjaciółmi. To właśnie przy filiżance aromatycznej kawy mogliśmy porozmawiać, pożartować, ale i czasem rozwiązać jakiś codzienny dylemat. Na pewno nie spowoduje ona podniesienia ciśnienia krwi, nawet w czasie najbardziej burzliwej rozmowy. Owszem, kofeina zawarta w kawie ma właściwości pobudzające, zwiększa naszą czujność, ale nie wpływa na stały wzrost ciśnienia tętniczego. W związku z tym kawa nie powoduje nadciśnienia. Badania wskazują także, że pijąc napoje z kofeiną, nie jesteśmy bardziej narażeni na nadciśnienie niż osoby, które kawoszami nie są. Regularne picie kawy przyczynia się do obniżenia ryzyka śmierci ogółem, w tym przede wszystkim z powodu chorób układu krążenia i układu pokarmowego, do czego doszli naukowcy ze Japonii oraz Stanów Zjednoczonych. Z czego wynika jej ochronne działanie na organizm? Prawdopodobnie związane jest ono z synergistycznym oddziaływaniem kofeiny, diterpenów i przeciwutleniaczy zawartych w kawie. Zalety picia kawy udowodnione zostały niezależnie od regionu jej spożywania oraz sposobu przygotowania. Według naukowców, picie kawy w umiarkowanych ilościach (od 3 do 5 filiżanek dziennie) nie tylko nie szkodzi sercu, ale też wspiera nasz układ sercowo-naczyniowy.

Jeśli natomiast chcielibyśmy poruszyć temat o zdrowotnych mitach na temat kawy:

  • nie pomaga ona wytrzeźwieć, ani nie wypłukuje magnezu z organizmu
  • picie kawy nie ma wpływu na metabolizm alkoholu i nie pomaga w szybszym trzeźwieniu. Zdecydowanie lepiej nie mieszać kawy z alkoholem, bo pobudzenie, jakie daje kofeina, może zaburzyć nasze postrzeganie trzeźwości.
  • W odniesieniu do magnezu → kofeina ma nieznaczne, krótkotrwałe działanie moczopędne. To właśnie owa moczopędność jest źródłem krzywdzącej i nieprawdziwej teorii, mówiącej, że kawa usuwa z organizmu składniki mineralne, np. magnez. Umiarkowane spożycie kawy nie prowadzi do odwodnienia i nie narusza równowagi elektrolitowej.
Ocena: 5, na podstawie: 1 opinii

Catering dietetyczny, przeczytaj więcej na naszym blogu

Błonnik w diecie

Błonnik odgrywa ważną rolę w odchudzaniu, ponieważ nie jest trawiony w przewodzie pokarmowym i jednocześnie nie podlega wchłanianiu. Występuje w warzywach, owocach,...

Czytaj dalej

Dieta Pure & Fresh - dieta...

Krzysztof Głowacki, polski pięściarz, obronił tytuł mistrza świata WBO (World Boxing Organization) w wadze junior ciężkiej! To już kolejna wygrana walka Krzysztofa, do której...

Czytaj dalej

Hashimoto

Należy jeść 4-5 posiłków dziennie (w zależności od pory wstawania i zasypiania), w regularnych odstępach czasu. Ostatni posiłek należy spożyć około 3 godziny przed snem.

Czytaj dalej