Picie octu jabłkowego – zalety i skutki uboczne

Udostępnij

Picie octu jabłkowego to skuteczny sposób na odchudzanie? A może to tylko nowa moda, której skutki uboczne mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie? W tym wpisie nasz dietetyk rozwiewa wszystkie wątpliwości! Zapraszamy do lektury!

Ocet jabłkowy w polskiej kuchni znajduje swoje zastosowanie w szczególności jako dodatek do potraw. Produkt ten jednak coraz częściej pojawia się w naszej diecie nie tylko ze względu na walory smakowe. Ma on bogate właściwości lecznicze. Może być stosowany na wiele sposobów m.in. jako skuteczny środek w profilaktyce i leczeniu niektórych schorzeń (choroby układu krążenia, cukrzyca). Coraz bardziej powszechne staje się przekonanie, że picie octu jabłkowego wspomaga odchudzanie. Osoby, które stosują go równolegle z dietą odchudzającą, powinny wiedzieć, że produkt ten oprócz leczniczych właściwości w nadmiarze może wywoływać skutki uboczne.

Ocet jabłkowy jako stymulant naszego metabolizmu

Jak sama nazwa wskazuje, do produkcji octu jabłkowego wykorzystywane są jabłka. Są one zgniatane na miazgę i mieszane z drożdżami. Do powstałej mikstury dodawane są bakterie przekształcające alkohol w kwas octowy. Podobnie jak spirytusowy, ocet jabłkowy stanowi dobrą przyprawę i sprawdza się jako naturalny konserwant. Znajduje on też swoje zastosowanie w kosmetyce, wykazując działanie oczyszczające i wspomagające proces odchudzania. W porównaniu do bardziej popularnego octu spirytusowego, jabłkowy ma bardziej alkalizujący charakter i nie prowadzi do zakwaszenia organizmu.

Picie octu jabłkowego a odchudzanie

Wiele osób uważa, że picie octu jabłkowego, czyli tzw. terapia octowa, może zdziałać cuda. Należy pamiętać, że początkowa szybka utrata wagi to przede wszystkim efekt jego odwadniającego działania, a jego główna siła tkwi w powolnym działaniu. Włączenie octu jabłkowego do racjonalnej i zrównoważonej diety może wspomagać proces redukcji masy ciała bez efektu jo-jo. Składniki zawarte w tym produkcie przyspieszają rozkład tłuszczu oraz stymulują proces trawienia poprzez pobudzanie produkcji kwasów żołądkowych.

Picie octu jabłkowego – najważniejsze korzyści

Ocet jabłkowy w kuchni stosowany jest najczęściej jako przyprawa do zup, sosów i sałatek. Podkreśla smak potraw, a jego niski indeks glikemiczny sprawia, że we krwi nie dochodzi do podniesienia poziomu cukru. Zaleca się picie wody z dodatkiem octu jabłkowego (1-2 łyżki dziennie) na czczo lub przed posiłkiem.

Najważniejsze korzyści picia octu jabłkowego:

  • wspomaganie spalania tłuszczu i ograniczenie łaknienia
  • wyrównanie poziomu pH w organizmie
  • obniżenie poziomu cholesterolu we krwi
  • pozytywny wpływ na odporność organizmu
  • wspieranie procesów trawienia
  • naturalne działanie probiotyczne
  • regulowanie poziomu cukru we krwi
  • dostarczanie antyoksydantów
  • wspomaganie leczenia chorób skóry (np. łuszczycy)

Chociaż w surowej postaci jabłka są popularnymi i lubianymi przez nas owocami, to ocet jabłkowy nie przypomina ich w smaku. Mimo wyczuwalnej owocowej nuty sam w sobie jest dość kwaśny i intensywny, a jego zapach jest specyficzny. Jeżeli chcemy włączyć ocet jabłkowy do diety odchudzającej, najlepsze efekty osiągniemy, dodając do naszego napoju cynamon oraz pieprz cayenne. Przyprawy sprawią, że mikstura będzie miała ostrzejszy smak i dzięki usprawnieniu metabolizmu pozytywnie wpłynie na spalanie kalorii i szybszą redukcję tkanki tłuszczowej.

Picie octu jabłkowego – maksymalne dzienne spożycie

Zalecane dawkowanie octu jabłkowego uzależnione jest od masy ciała danej osoby, stanu jej zdrowia oraz wieku. Jeżeli nie występują żadne przeciwwskazania, profilaktycznie można pić 1-2 łyżki octu jabłkowego dziennie, zawsze uprzednio rozcieńczając go wodą lub dodając do naszych potraw. W przypadku stosowania terapii octowej u dzieci dawka ta nie powinna przekroczyć 1 małej łyżeczki octu na szklankę wody, którą można posłodzić miodem, aby miała lepszy smak

Picie octu jabłkowego – przeciwwskazania

Mimo że picie octu jabłkowego zazwyczaj jest bezpieczne, należy pamiętać, że nieprawidłowe i nadmierne spożywanie może wywoływać negatywne skutki uboczne. Jakie są przeciwwskazania do picia octu jabłkowego i na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę?

  • Nadwrażliwość zębów/problemy ze szkliwem – staraj się pić rozcieńczony ocet jabłkowy przez słomkę, aby kwas nie uszkodził zębów. Następnie dokładnie przepłucz usta wodą.
  • Nigdy nie pij octu jabłkowego bez rozcieńczenia go w wodzie, herbacie czy soku, aby uniknąć poparzenia gardła.
  • Nie przekraczaj zalecanej dziennej dawki, ponieważ picie octu jabłkowego w nadmiernych ilościach przez długi czas może doprowadzić do obniżenia poziomu potasu we krwi i osteoporozy.
  • Obserwuj reakcje swojego organizmu. W razie wystąpienia jakichkolwiek negatywnych objawów (np. refluks żołądka, reakcja alergiczna, nudności) koniecznie skonsultuj się z lekarzem.
  • Jeśli cierpisz na jakiekolwiek schorzenia związane z układem pokarmowym, w szczególności z żołądkiem lub wątrobą, skonsultuj swoją dietę z lekarzem i upewnij się, że możesz pić ocet jabłkowy. Warto pamiętać, że nie powinny go spożywać osoby z wrzodami żołądkowymi.

Jeśli chciałbyś pobudzić swój metabolizm i przyspieszyć redukcję masy ciała w przyjemniejszy i smaczniejszy sposób, wybierz pudełkową dietę ketogeniczną. Jej założeniem jest maksymalna stymulacja metabolizmu i spalanie nadmiaru tkanki tłuszczowej poprzez wprowadzenie organizmu w stan ketozy. Skutkiem ubocznym stosowania tej diety jest szybki i zauważalny spadek masy ciała. Jeżeli picie octu jabłkowego nie brzmi dla Ciebie zachęcająco, skorzystaj z opracowanej przez specjalistów diety, która smakuje i działa!

Ocena: 5, na podstawie: 1 opinii

Catering dietetyczny, przeczytaj więcej na naszym blogu

Orzechy i nasiona w diecie

Orzechy, pomimo swojej kaloryczności, powinny być nieodłącznym elementem codziennej diety. Zawierają duże ilości białka, błonnika pokarmowego, są bogatym źródłem...

Czytaj dalej

Jedzenie co 3 godziny - zasady

Pośpiech…to niestety zmora XXI wieku. Aby wykonać wszystkie zadania, które zaplanowaliśmy sobie w danym dniu, często rezygnujemy z czegoś dla nas „małoistotnego”...

Czytaj dalej

Zdrowe i smaczne przekąski – BEZ...

Większość z nas dąży do osiągnięcia zgrabnej sylwetki, jednak często, nawet podczas przestrzegania zdrowej i zbilansowanej diety, ciężko wystrzec się nam podjadania.

Czytaj dalej