Zamienniki cukru

Udostępnij

Często nie wyobrażamy sobie naszych domowych wypieków bez dodatku cukru. Spożywanie dużych ilości cukru zwiększa ryzyko otyłości, cukrzycy, chorób układu sercowo – naczyniowego, nowotworów, powstawania próchnicy, a także uzależnia (mimo, że cukier nie jest traktowany tak poważnie jak inne używki) powodując, że coraz chętniej i częściej sięgamy po słodycze.

Wraz ze wzrostem świadomości dotyczącej prawidłowego odżywiania w sklepach coraz częściej pojawiają się zamienniki cukru. Często jednak są to syntetyczne produkty występujące w postaci słodzików. Nie zawsze są one dla nas bezpieczne i mogą negatywnie wpływać na nasze zdrowie oraz samopoczucie. Ich wpływ na nasz organizm nadal budzi kontrowersje wśród naukowców (badania zarówno donoszą o ich rakotwórczości, jak i zaprzeczają tej teorii).

Czy jednak chcąc być zdrowym, koniecznie trzeba całkowicie zrezygnować ze słodkiego smaku? Czego zatem używać zamiast cukru, aby nadal było słodko, ale jednocześnie zdrowo? Poniżej 7 naturalnych zamienników cukru, które możemy włączyć do naszej diety, nie martwiąc się o zdrowie oraz rozkoszując się słodkim smakiem naszych wypieków. Chociaż część z nich nadal zawiera węglowodany to są one znacznie łatwiejsze do strawienia i przetworzenia przez organizm, a także mają niż IG niż cukier. Proponujemy zatem lekko zmodyfikować dotychczasowe przepisy i zastąpić w nich cukier wykorzystując poniższe produkty.

  1. Miód

    Pierwszym naturalnym słodzikiem jest miód. Znamy wiele korzyści zdrowotnych płynących z miodu. Jednym z powodów, dla których jest tak korzystny, jest to, że miód to nie tylko, oprócz cukru, miód zawiera również aminokwasy, specyficzne rodzaje elektrolitów i przeciwutleniaczy oraz związki przeciwdrobnoustrojowe, które wzmacniają organizm. Aby zachować jak najwięcej składników odżywczych w miodzie nie można go podgrzewać powyżej 40 st. C.

  2. Stewia

    Stewię jako substancję słodzącą powinniśmy rozważyć przede wszystkim gdy mamy problemy z poziomem cukru we krwi, nadwagę lub cukrzycę. Stewia jest bezkalorycznym, całkowicie naturalnym słodzikiem. W zależności od postaci w jakiej używamy stewii (tabletki, proszek, liście) może być nawet 200 razy słodsza od cukru, więc należy używać jej w odpowiednio mniejszej ilości. W przeciwieństwie do miodu, stewia jest stabilna termicznie, więc można jej używać w dowolny sposób.

  3. Daktyle

    Moglibyśmy wrzucić do tego punktu także inne owoce - takie jak rodzynki, morele, inne suszone owoce, jednak wielką zaletą daktyli jest fakt, że są one również bardzo bogate w błonnik i potas, a także inne witaminy i minerały. Zmielone doskonale nadają się do użycia w celu uzyskania słodkiego smaku deseru ale mogą także być bazą naszego deseru (batoniki, ciasta, tarty, kremy do ciast, nutella z orzechami lub awokado).

  4. Banany

    Banany są bogate w błonnik i potas, a także dobre źródło witamin B6 i C. Są również naturalnie słodkie o subtelnym smaku, co czyni je doskonałym naturalnym słodzikiem. Na każdą filiżankę cukru, o której mowa w przepisie, użyj jednej filiżanki puree bananowego.

  5. Cukier kokosowy

    Organiczny cukier kokosowy jest nierafinowany, wegański, bez GMO. Sok kokosowy, z którego pochodzi cukier kokosowy zawiera duże ilości potasu, elektrolitów i składników odżywczych.

  6. Cukier brzozowy - ksylitol

    Coraz częściej stosowany jako zamiennik cukru. Ma wielokrotnie niższy indeks glikemiczny niż sacharoza. Ma znikomy wpływ na poziom glikemii we krwi dzięki czemu jest bezpieczniejszy dla diabetyków. Swoim wyglądem przypomina cukier i jest prawie tak samo słodki, jednak dostarcza dwukrotnie mniej kalorii. Swoją przewagę nad cukrem zawdzięcza także działaniu przeciwpróchniczemu i bakteriobójczemu. Tradycyjnie ksylitol pozyskuje się z kory brzozowej, jednak obecnie coraz częściej, na skalę przemysłową producenci pozyskują go z kukurydzy

  7. Syrop klonowy

    Ostatnim naturalnym zamiennikiem cukru, którego możemy użyć do przygotowania zdrowego deseru jest w 100% czysty organiczny syrop klonowy. Jest szczególnie przydatny w przypadku takich deserów jak naleśniki i gofry. Syrop klonowy ma większą zdolność antyoksydacyjną niż cukier.

Substytuty cukru zapewniają słodki smak podobny do cukru, a jednocześnie dostarczają znacznie mniej energii. Jednak, jak w przypadku każdego produktu, nie powinniśmy przesadzać z ich ilością w diecie i starać się obniżać swój próg słodkości, do którego jesteśmy przyzwyczajeni.

Przedstawiamy przepisy na dietetyczne, pełnowartościowe desery, które zagwarantują chwile przyjemności.

CIASTKO BURACZKOWE

  • Laska wanilii 0,5 szt.
  • Burak 0,5 szt.
  • Stewia do smaku
  • Kakao 2,5g
  • Mleko 2% 35 ml
  • Mąka orkiszowa typ 2000 30g
  • Proszek do pieczenia 1 łyżeczka
  • Siemię lniane 5g

Twarożek z bakaliami:

  • Jogurt naturalny 10g
  • Miód do smaku
  • Orzech włoski łuskany 5g
  • Rodzynki/żurawina 5g
  • Ser twarogowy chudy 50g

Sposób przygotowania:

Buraka obrać i ugotować a następnie odcedzić i zmiksować na puree. Siemię lniane zalać gorącą wodą i odstawić na 5minut, następnie zmiksować. Do puree z buraka dodawać kolejno pozostałe składniki i zblendować na gładką masę – dosłodzić do smaku stewią. Piec w 180 st. C przez około 25-30 minut. Twaróg i jogurt zmiksować z miodem na gładki twarożek a następnie wymieszać z bakaliami.

PIECZONE JABŁKA

  • Jabłka 3 szt.
  • Płatki owsiane 90g
  • Orzechy włoskie 30g
  • Żurawina/rodzynki 30g
  • cynamon do smaku
  • wanilia do smaku
  • sól - szczypta

Sposób przygotowania:

Jabłka umyć, usunąć gniazda nasienne. Płatki, posiekane orzechy włoskie, suszone owoce, cynamon, wanilia, sól wmieszać z odrobiną wody – aż składniki połączą się a woda aż zacznie się trzymać razem. Jabłka wypełnić nadzieniem owinąć folią i piec w temperaturze 160 st. C, aż będą miękkie. Spożywać same lub z dodatkiem jogurtu naturalnego.

BATONIKI A’LA SNIKERS

  • Orzechy ziemne niesolone 50g
  • Daktyle 50g
  • sól do smaku
  • Czekolada gorzka 90% 30g
  • Olej kokosowy 3g

Sposób przygotowania:

Z 1/3 orzechów zrobić masło orzechowe (blendować do uzyskania gładkiej masy), pozostałe orzechy zmiksować na grube kawałki. Daktyle namoczyć w gorącej wodzie i zmiksować na gładką masę (dodając część wody, w której się namaczały). Połączyć orzechy z masłem orzechowym oraz daktylami, uformować batoniki. Czekoladę rozpuścić z olejem kokosowym i polać batoniki.

MUFFINKI BANANOWE

  • Mąka pełnoziarnista 1 szkl.
  • Proszek do pieczenia 1 łyżeczka
  • Sól do smaku
  • Banany 3 szt.
  • Cukier kokosowy pół szklanki
  • Jajko 1 szt.

Sposób przygotowania:

Połączyć banany, cukier kokosowy, jajko, proszek do pieczenia, sól oraz mąkę. Wymieszać do uzyskania jednolitej masy, następnie foremki do muffinek wypełnić do 1/3 wysokości. Piec ok. 10-15 minut w nagrzanym do 160 st. C piekarniku.

PEŁNOZIARNISTE GOFRY

  • Mąka pełnoziarnista 0,5 szkl.
  • Mąka gryczana 0,5 szkl.
  • Mielone siemię lniane 3 łyżki
  • Cukier kokosowy 2 łyżki
  • Proszek do pieczenia pół łyżeczki
  • Cynamon szczypta
  • Mleko ryżowe 1 szkl. (ew. do uzyskania odpowiedniej konsystencji)
  • Sól szczypta
  • Śmietanka kokosowa 3 łyżki
  • Jajka 2 szt.
  • Banan 1 szt.
  • Syrop klonowy Do smaku

Sposób przygotowania:

W misce połączyć wszystkie suche składniki. Banana zblendować na puree. Do miski dodać puree, mleko, jajka oraz śmietankę – wymieszać do uzyskania jednolitej masy. Gofrownicę rozgrzać, ew. pędzelkiem rozprowadzić niewielką ilość oleju, gofry smażyć do uzyskania złotego koloru. Polać niewielką ilością syropu klonowego, podawać z ulubionymi owocami.

SERNIK CZEKOLADOWY

  • Twaróg chudy 500g
  • Ksylitol 80g
  • Jajka 3 szt.
  • Mąka jaglana 60g
  • Kakao 20g
  • Proszek do pieczenia łyżeczka
  • Wanilia laska
  • Olej kokosowy do wysmarowania foremki

Polewa

  • Truskawki/Maliny 150g
  • Agar/żelatyna 10g/5g
  • Ksylitol do smaku

Sposób przygotowania:

Piekarnik nagrzać do 180 stopni. Twaróg zmielić 3 razy. Jajka zmiksować na puszysta masę, dodać ksylitol. Do sera dodać ubite z ksylitolem jajka i miksować do uzyskania jednolitej masy, na końcu dodać suche produkty (mąkę, proszek do pieczenia, kakao oraz wanilię), ponownie dokładnie zmiksować. Foremkę wysmarować olejem kokosowym i piec 20 min w temperaturze 180 stopni, następnie zmniejszyć temperaturę do 120 stopni i piec przez 60-70 minut. Owoce podgrzać w garnku, dodać ksylitol, żelatynę/agar. Pozostawić do wystygnięcia aż lekko zgęstnieje. Chłodne ciasto polać sosem owocowym.

Ocena: 5, na podstawie: 3 opinii

Catering dietetyczny, przeczytaj więcej na naszym blogu

Jak wybrać najzdrowszą formę...

Czym kierować się wybierając bochenekchleba? Złocistą barwą skórki czy dodatkiem ziaren i pestek? A może lepiej upiec go samemu? O tym jak poradzić sobie z jego wyborem w natłoku...

Czytaj dalej

Ciasteczka korzenne

Przepis na pyszne ciasteczka korzenne

Czytaj dalej

Dietetyczny deser? To możliwe!

Dbanie o sylwetkę wymaga ciągłych wyrzeczeń i silnej woli.Czy dieta musi wiązać się z wykluczeniem z naszego jadłospisu deserów? Dla wielu z Was słowa „dieta” oraz „deser”...

Czytaj dalej