AWOKADO – zielone masło

Udostępnij

Właściwie smaczliwka wdzięczna – owoc rosnący w tropikalnych częściach Ameryki Środkowej i Południowej. Choć jest jednym z najbardziej kalorycznych owoców, a jego smak nie jest zbyt wyrazisty, to jednak nie warto rezygnować z jego spożycia, gdyż zawiera mnóstwo wartości odżywczych. Jego głównym składnikiem jest tłuszcz, który stanowi około 20-30%. Dzięki wysokiej zawartości tłuszczu jest doskonałą alternatywą dla masła, ponieważ jest ono produktem pochodzenia roślinnego nie zawiera cholesterolu.

Korzyści zdrowotne

Wspomaga odchudzanie

Mimo wysokiej zawartości tłuszczu nie powinniśmy bać się jego spożywania podczas redukcji masy ciała. Zawiera ono nienasycone kwasy tłuszczowe, które są bardzo cenne dla naszego organizmu. Obniżają poziom całkowitego cholesterolu (TC) we krwi, poprawiają metabolizm oraz zmniejszają ryzyko miażdżycy . Błonnik pokarmowy zawarty w awokado zapobiega wahaniom glikemii we krwi a także wpływa na regulację pracy jelit.

Chroni układ krwionośny

Fitoskładniki, które są zawarte w awokado pozwalają obniżyć poziom złego cholesterolu (LDL) oraz triglicerydów (TG) przy jednoczesnym wzroście dobrego cholesterolu (HDL). Dzięki wysokiej zawartości potasu, miedzi, witaminy K, C, E oraz kwasu foliowego, spożywanie awokado wpływa także na prawidłową pracę układu sercowo – naczyniowego, reguluje ciśnienie krwi, wzmacnia ściany naczyń krwionośnych. Połącznie kwasu foliowego oraz witaminy B6 pomaga obniżyć poziom homocysteiny, która jest jednym z czynników powstawania blaszki miażdżycowej, zapewniając lepszą ochronę przed rozwojem miażdżycy zmniejszając także ryzyko występowania incydentów sercowych.

Poprawia pracę układu nerwowego

Dzięki zawartości kwasów omega 3 oraz witaminy E poprawia funkcjonowanie mózgu, wpływa korzystnie na pamięć oraz koncentrację. Połączenie n-3 oraz witaminy E działa prewencyjnie w chorobie Alzheimera, co zostało potwierdzone klinicznie. Zawartość kwasu foliowego wpływa także na utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi, wzmacnia naczynia krwionośne mózgu zmniejszając ryzyko udarów.

Korzystny wpływ na układ odpornościowy

Dzięki zawartości kwasów omega 3, witamin oraz glutationu wykazuje działanie chroniące nasz układ immunologiczny. Zmniejsza stan zapalny stanowiąc naturalny środek profilaktyczny przed rozwojem wielu chorób. Zawarte w nim polifenole i flawonoidy skutecznie chronią organizm przed zaburzeniami zdrowotnymi. Badania wykazały lepsze wchłanianie antyutleniaczy, likopenu czy β karotenu przy jednoczesnym spożyciu awokado z innymi produktami.

Odpowiednie dla przyszłych mam

Awokado jest dobrym źródłem kwasu foliowego, który jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego dziecka. Owoc awokado może być podawany nawet małym dzieciom, dzięki jego kremowej, delikatnej konsystencji może być wykorzystywany do stworzenia różnorodnych, wartościowych dań, które będą jednocześnie źródłem białka. Właściwa dawka, regularnie przyjmowanego kwasu foliowego pozwala obniżyć stany depresyjne oraz wszelkie wahania nastroju.

Chroni wzrok

Awokado jest także doskonałym źródłem luteiny, która wywiera korzystny wpływ na nasze oczy – chroni wzrok, zapobiega występowaniu zaćmy oraz zwyrodnieniu plamki żółtej.

Pomaga w bólach głowy

Miąższ awokado zawiera kwas salicylowy, który jest naturalną substancją przeciwbólową. Zawarty w nim wapń oraz magnez wpływają na obniżenie poziomu stresu oraz uwolnienie hormonu szczęścia, serotoniny.

Ma działanie odmładzające

Glutation, który ma działanie antyoksydacyjne ale także wpływa na wytwarzanie innych przeciwutleniaczy. Działanie antyoksydacyjne wykazują także zawarte w nim witaminy A,C, i E. Poza szeregiem korzyści płynących ze spożycia awokado może je także wykorzystać bezpośrednio na skórę lub włosy, tworząc domowej roboty maseczki (z dodatkiem na przykład oliwy z oliwek i soku z cytryny).

Wykorzystanie w kuchni

Awokado może być wykorzystywane do komponowania prostych lecz oryginalnych dań. Po przekrojeniu należy skropić je sokiem z cytryny, aby zachowało swój pastelowy kolor. Dzięki swojemu charakterystycznemu lecz nieintensywnemu smakowi pasuje do wielu dań, a także może służyć jako baza do komponowania różnorodnych posiłków. Można je wykorzystywać jako składnik past, które można przygotować na wiele sposobów na przykład z dodatkiem jajek, chili, czosnku, kaparów czy dodatkiem innych warzyw jak z bobem czy groszkiem. Idealnie komponuje się także z łososiem, tuńczykiem, serami czy nawet cytrusami. Jest także podstawą do stworzenia guacamole. Awokado możemy także wykorzystać jako składnik sałatek, ponieważ jest bardzo sycącym owocem, jest idealną propozycją do stworzenia pełnowartościowego posiłku.

Owoce awokado cechują się wysoką wartością odżywczą dlatego stanowi doskonałe uzupełnienie i urozmaicenie diety.

Przepisy z awokado

Domowa nutella z awokado

Szybki i prosty przepis na słodki i zdrowy dodatek nadający się do wszystkich dań na przykład do naleśników, kanapek, deserów naleśników. Smakuje także doskonale jak mus. Składa się jedynie z kilku składników: prawdziwego kakao, banana, awokado, miodu oraz ulubionych orzechów.

  • 2 łyżki orzechów laskowych (lub innych)
  • 2 bardzo dojrzałe banany
  • 2 dojrzałe awokado
  • 4 łyżeczki prawdziwego kakao (lub karobu)
  • miód (opcjonalnie, do smaku)

Orzechy mielimy, awokado i banana obieramy, dzielimy na mniejsze kawałki i blendujemy razem ze zmielonymi orzechami. Dodajemy kakao lub karob miksując do uzyskania jednolitej, gładkiej masy. W zależności od preferencji do masy możemy dodać miód do smaku. Gotową nutellę przekładamy do słoiczków i na jakiś czas najlepiej odstawić do lodówki, aby smak składników się połączył, można ją przechowywać przez kilka dni. Ozdobnie zapakowany słoiczek może być doskonałym pomysłem na upominek dla najbliższych.

Ocena: 5, na podstawie: 1 opinii

Catering dietetyczny, przeczytaj więcej na naszym blogu

Dietetyczny deser? To możliwe!

Dbanie o sylwetkę wymaga ciągłych wyrzeczeń i silnej woli.Czy dieta musi wiązać się z wykluczeniem z naszego jadłospisu deserów? Dla wielu z Was słowa „dieta” oraz „deser”...

Czytaj dalej

Pieczone pączki marchewkowe

Szukasz alternatywnej, zdrowej wersji pączków?Chciałbyś bez wyrzutów sumienia świętować tłusty czwartek? Mamy dla Ciebie oryginalny przepis na niskokaloryczne pączki bez...

Czytaj dalej

Ciasteczka korzenne

Przepis na pyszne ciasteczka korzenne

Czytaj dalej