Wzmocnij swoją odporność i nie daj się przeziębieniu!

Udostępnij

Najczęstszym powodem naszej choroby są odczuwalne dla naszego organizmu wahania temperatur. Jednak istnieją naturalne sposoby dzięki którym możemy się zabezpieczyć przed bakteriami i wirusami i uniknąć choroby. Wzmocnienie odporności należy rozpocząć od wprowadzenia odpowiednich nawyków żywieniowych. Na aktywność naszego układu odpornościowego mają wpływ niektóre składniki diety, których odpowiednia ilość może zwiększyć funkcje obronne organizmu. Do tej grupy przede wszystkim należą witaminy, składniki mineralne, wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz probiotyki.

Naturalnymi antyoksydantami są witaminy C, A, D, E, które jako przeciwutleniacze niwelują szkodliwe działanie wolnych rodników, chroniąc nasze komórki przed zniszczeniem. Doskonałym źródłem antyoksydantów są owoce dzikiej róży, aronia, porzeczki, maliny, owoce cytrusowe, papryka, natka pietruszki, jarmuż, kiszona kapusta i ogórki, a także orzechy. W czasie pochmurnych, chłodnych miesięcy trudniej zrealizować zapotrzebowanie na te witaminę, co wiąże się z częstszymi niedoborami przez co łatwiej zachorować. W okresie jesienno – zimowym warto rozważyć dodatkową suplementację. Odporność wzmacniają także produkty zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3. Których doskonałym źródłem są ryby oraz oleje roślinne (np. lniany, z orzechów włoskich czy sojowy). Składnikami mineralnymi stymulującymi naszą odporność są selen, żelazo, cynk, miedź, które możemy znaleźć w produktach pochodzenia zwierzęcego a także w roślinach strączkowych, zielonych warzywach, figach, sezamie, pestkach dyni oraz produktach pełnoziarnistych.

Pamiętajmy także o unikaniu używek i stresu – te czynniki powodują gorsze przyswajanie składników odżywczych oraz zwiększają zapotrzebowanie na nie. Sen i odpoczynek wzmacniają odporność. Przemęczony organizm jest bardziej podatny na infekcje, aby do tego nie dopuścić co dzień trzeba poświęcić chwilę na relax i odprężenie. Nasza odporność jest ściśle związana z naszym nastrojem!

Naturalne antybiotyki:

Czosnek

Jest najlepszym produktem na oczyszczenie organizmu z toksyn i drobnoustrojów chorobotwórczych. Najlepiej, spożywając go, dodać niewielką ilość tłuszczu (aby nie podrażniał ścian żołądka) oraz z natka pietruszki (która zniweluje jego nieprzyjemny zapach).

Cebula

Ma działanie grzybo-, bakterio- oraz wirusobójcze. Łagodzi katar oraz kaszel. Wykazuje działanie podobne do czosnku.

Imbir

Wykazuje działanie przeciwwirusowe zwłaszcza w przypadku wirusów górnych dróg oddechowych a także działanie przeciwzapalne. Działa także rozgrzewająco.

Żeń – szeń

Sprawia, że wzrasta ilość energii i zdolność organizmu do wzmożonego wysiłku fizycznego i umysłowego, a także odporność na infekcje i zdolność do ich zwalczania.

Ocena: 4, na podstawie: 30 opinii

Catering dietetyczny, przeczytaj więcej na naszym blogu

Nasze posiłki w sklepach 1 minute

ODŻYWIAJ SIĘ ZDROWO I OSIĄGAJ SWOJE CELE

Czytaj dalej

Hashimoto

Należy jeść 4-5 posiłków dziennie (w zależności od pory wstawania i zasypiania), w regularnych odstępach czasu. Ostatni posiłek należy spożyć około 3 godziny przed snem.

Czytaj dalej

Najczęściej popełniane błędy...

Nawyki żywieniowe kształtujemy od najmłodszych lat, wykorzystując je w dorosłym życiu. Część z nich przyswajamy obserwując zachowanie rodziców.

Czytaj dalej